Szukaj

wtorek, 27 września 2016

Badanie kariotypu

Badanie kariotypu ma na celu wykluczenie wad genetycznych. Gdyby takowe występowały oznaczałoby to, że nie możesz rozpocząć leczenia hormonalnego, bo tak naprawdę podłoże Twojego problemu nie leży w niezgodności płci biologicznej z płcią odczuwaną psychicznie, tylko w chorobie genetycznej. Badanie to jest kosztowne. W zależności od miejsca, w którym będziemy je wykonywać możemy zapłacić za nie od 300 zł do nawet 1000 zł! Ja dzięki mojemu seksuologowi dostałam skierowanie do poradni genetycznej w Łodzi dzięki czemu NFZ je pokryje :) Darmowe badanie wiąże się oczywiście z kolejką, do której trzeba się uprzednio zapisać. Spodziewałam się odległego terminu ,ale data 27 września przeszła moje najśmielsze oczekiwania. W momencie gdy się zapisywałam mieliśmy maj. Daje to nam 5 miesięcy czekania! Sama rejestracja przebiegła bez problemów. Możemy zarejestrować się telefonicznie. Będziemy jednak musieli dostarczyć nasze skierowanie w ciągu 14 dni roboczych. Mamy dwie opcje, za pomocą których można je dostarczyć: wysłać pocztą bądź dostarczyć osobiście. Ja wybrałam opcję numer dwa ,żeby nieco wcześniej dowiedzieć się jak wygląda budynek i gdzie odbędzie się badanie.

Kariotyp to kompletny zestaw chromosomów komórki somatycznej organizmu. Kariotyp jest cechą charakterystyczną dla osobników tego samego gatunku, tej samej płci oraz dotkniętych tymi samymi aberracjami chromosomowymi (albo całkowicie zdrowymi).
W kariotypie wyróżnia się autosomy (u człowieka 22 pary) oraz chromosomy płci.


Więcej informacji dotyczących kariotypu możecie znaleźć tutaj                       



Badanie kariotypu rozpoczyna się od krótkiego wywiadu z jednym z lekarzy. Będziemy pytani o nasz stan zdrowia, przyjmowane leki i ewentualne choroby/operacje jakie przeszliśmy. Lekarza interesuje również stan zdrowia rodziców, rodzeństwa rodziców, a nawet naszego kuzynostwa. Osobiście o tym nie wiedziałam i nie byłam na to przygotowana, ale w miarę dobrze znam sytuację rodzinną więc odpowiedziałam na wszystkie pytania. Po wywiadzie zostałam skierowana do pokoju obok, w którym została pobrana krew do dwóch pojemniczków. Wynik badania będzie możliwy do odbioru za około 6 tygodniu chociaż można zadzwonić do szpitala nieco wcześniej i zapytać o nasze badanie. Myślę, że wartym uwagi elementem jest wypisany na kartce powód, przez który wykonywane jest badanie. Fakt ten nikogo nie dziwił i nie budził zniechęcenia. Zostałam potraktowana przez wszystkich sympatycznie bez zbędnych uprzedzeń :)

Przydatny post? Umieść link do niego na blogu, forum lub stronie www!

URL: HTML: BB(forum):